Maahanmuuttopolitiikka voisi olla viisasta

 

Keskustelu maahanmuutosta ja rajavalvonnan tehostamisesta velloo Euroopassa, pohjoismaissa ja Suomessa. Talousveturi Saksa näyttää toimivan maahanmuuton magneettina. Sinne muuttaa mm. Tanskasta lisääntyviä määriä kaiken aikaa sikäläisen kovaotteisen integraatioministeri Inger Stöjbergin( keskusta ) kiristäessä maahanmuuttoruuvia . Etuuksia heikennetään  ja ulkomaaalaisten kanssa  aviossa olevien tanskalasten tuloa takaisin Tanskaan helpotetaan.

Suomessa ollaan jälkijunassa. Saattaisi auttaa keskustelua ja ratkaisujen löytämistä ajankohtaiseen ongelmavyyhtiin, jos selkeytettäisiin käsitteitä.

Pelkkä maahanmuutto on iso asiaklöntti, josta pitäisi  kyetä tekemään selkoa  tavalliselle kansalaiselle ymmärrätettävällä tavalla.  

Maahanmuuttokäsitettä voisi ryhmitellä esim. seuraavasti:

1. Työperäinen maahanmuutto: ulkomaalaiset yritykset investoivat Suomeen ja tuovat mukana myös omia avainhenkilöitään. Heitä kiinnostaa mm.tuloverotus, asumimen ja lasten koulutus sekä terveyden hoito

2. Opiskelijat:ulkomailta tulevat korkeakoulu- ja ammattikouluopiskelijat. Heitä tulee niin idästä , etelästä kuin lännestäkin. Heitä kiinnostaa mm. onko opetus ilmaista vai maksaako se jotain, opiskelija-asuminen , suomen kielenopiskeleminen,  jatko-opiskelumahdollisuudet , työpaikka jne. Mainittakoon, että yli 70 % Suomeen tulleista ulkomaalaisista opiskelijoista jää Suomee. Mikä arvokas osaamis-ja kielitaitolisä vaikkapa vientiyirityksille.

3. Pakolaiset:iso osa heistä on lähtenyt  sotaa pakoon. Tuorein esimerkki Syyria. Miten heitä parhaiten  autetaan. Joko jäämäämn Suomeen tai ohjamaan muualle. Jossain heidänkin pitää olla, kun pommit oavt tuhonnet heidänkotinsa. Monet heistä haluavat jäädä Suomeen töihin.

4. Nälkäpakolaiset: kuten monet Afrikan maiden kuivuudesta kärsineet alueet, joista ihmiset vaeltavat kohti vaurasta Eurooppaa. Mitä heille tehdään ja missä heitä ruokitaan?

5. Pakolaisten sekaan soluttauneet terroristit. Miten heidät seulotaan esiin ja hoidetaan oikeisiin osoitteisiin?

6. Muut : epämääräinen ryhmä eli titteleillä kuten elintasopakolaiset, hyvinvointituristit jne.

 

Ongelmia ja haasteita riittää. Ydinkysymys kuuluu? Kuka päättää me vai muut? Itsenäinen kansallisvaltio, joka kantaa vastuun  ja kustannukset tulee myös  itse päättää politiikastaan. Toki yhteistyössä ja mielellään yhteisymmärryksessä vaikkapa muiden pohjoismaiden tai jopa EU:kin kanssa.

On toimittava omilla eikä jonkun Brysselin ehdoilla.

Hyvinä aikoina talouden kasvaessa kohisten ja työvoimapulasta kärsittäessä kansalaisten suhtautuminen maahanmuuttajiin on sallivampaa kuin korkean työttömyyden aikana.

Missään tapauksessa työttömyys-, leipä-  tai asuntojonossa seisova suomenkansalainen ei  saa tuntea, että heitä yhteiskunta kohtelee huonommin kuin tiettyjä maahanmuuttajaryhmiä.

Katkeruus herättää vihaa ja viha kasvattaa  väkivaltaa ja levottumuutta. Jopa yhteiskuntarauha saattaa joutua uhatuksi.

 

marttiissakainen

Metsänhoitaja,yrittäjä: kansainvälinen bisnes.Asunut ulkomailla yli 30 vuotta.
Poliittisesti sitoutumaton.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu