marttiissakainen

Berner ulos hallituksesta välittömästi?

 

Mediaa seuratessa tulee käsitys, että Anne Bernerin tapauksessa juridiset seikat ohittavat moraaliset. Muistuu mieleen kyseisen henkilön hallitusjäsenyys yrityksessä, jolla oli lehtitietojen mukaan kytköksiä  tiettyyn veroparatiisiin. Silloinkin selitys oli nykyisen kaltainen: minä ajankohtana  hän oli hallituksen jäsen ja milloin erosi.

Suomesta ilmeisesti puuttuu sekä lainsäädäntö että  yleisesti hyväksytty käytäntö miten menetellä , kun valtioneuvoston jäsen siirtyy yksyiselle työnantajalle kesken vaalikauden tai heti sen jälkeen . Jos olisi säästyisi  monelta aikaa ja tupakkaa!

Olisi selkeää ja kiireellistäkin säätää  lailla menenettelytapa "lex Berner", jossa säädettäisiin karenssiaika ministerille ja ehkä muillekin keskeisille poliittisille vaikuttajille . Esim. yhden vuoden karenssi voisi olla minimi ja  pitempi aika vaikkapa pääministerille sekä entisille pääministereille.

Kun yritykset hankkivat uusia  jäseniä hallitukseen ja varsinkin kun heistä tiedotetaan julkisesti, on päivänselvää että asiasta on keskusteltu etukäteen  kyseisen henkilön kanssa.

Kun hallituksessa istuva ministeri tietää uudesta pestistä, ei hän millään voi sulkea silmiä ja korvia asioilta, joista saattaa olla hyötyä tiedossa olevassa tehtävässä. Pelkkä tilapäinen itsensä jäävääminen ei riitä.

Olisi ryhdikästä, jos Berner itse pyytäisi välittömästi eroa. Muussa tapauksessa pääministerin tulisi erottaa hänet.

Suoraselkäinen toiminta lisäisi politiikan uskottavuutta. Vätystely sen sijaan kasvattaa juopaa poliittisen eliitin ja kansan välille.

 

ps. Tanskassa olisi jo toimittu, mutta Suomihan on Suomi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (24 kommenttia)

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Suomeen on näköjään kehittymässä ihan oma "ministerinormisto":

Ministerille on olemassa eri esteellisyyssäännöt kuin muille (A. Berner) ja ministerille on sallittua ihan oma koodisto puhutella asiantuntijoita ja muita kanssasisaria ja -veljiä (J. Niinistö ja T. Soini).

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Mikä tässä on ongelma. Hoitaa ministerityönsä loppuun ja aloittaa 1.6 muissa hommissa.

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Voi vuotaa luottamuksellista valtion tietoa uusille isännilleen.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Kyllä tähän lainsäädäntö löytyy, samoin valtioneuvoston vuonna 2015 julkaisema "Ministerin käsikirja".

Kannattaa tutustua aiheeseen, josta kirjoittaa.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Tuosta käsikirjasta löytyy seuraava kohta:

1.2.2.6 Ministerien sitoumus toimenpiteistä ministerin siirtyessä toisiin tehtäviin

Valtioneuvoston asettama valtion virkamieseettinen neuvottelukunta on antanut suosituksen toimenpiteiksi ministerien siirtyessä toisiin tehtäviin.
Virkamieseettinen neuvottelukunta esitti, että hallituksen järjestäytyessä sen
jäsenet sitoutuvat ilmoittamaan aikomuksestaan mahdollisesti siirtyä ministerin tehtävästä toisiin tehtäviin.

Valtioneuvoston jäsenet voivat hallituksen järjestäytymisen yhteydessä pidettävässä hallituksen neuvottelussa sitoutua vapaaehtoisena järjestelynä ilmoitusmenettelyyn tilanteessa, jossa ministeri mahdollisesti on siirtymässä toisiin tehtäviin. Sitoutuminen koskee koko ministeriaikaa, mutta ei enää aikaa sen jälkeen.

Ilmoitus ja tarvittava selvitys annetaan pääministerille ja valtion virkamieseettiselle neuvottelukunnalle. Neuvottelukunta antaa asiasta lausunnon, joka on julkisuuslain mukaisesti julkinen ja siihen voi sisältyä suositus enintään kuuden kuukauden karenssista ennen uudessa tehtävässä aloittamista. Valtion virkamieseettinen neuvottelukunta voi suosittaa ministerille karenssiaikaa ennen
uuden tehtävän vastaanottamista, jos ministerin siirtyminen toisiin tehtäviin
aiheuttaisi eturistiriidan suhteessa ministerin tehtävän vastuualueeseen, tehtäviin tai toimialaan nähden, tai jos siirtyminen muutoin olisi omiaan heikentämään luottamusta julkisen hallinnon toimintaan.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Wallenbergit omistavat SEB:n lisäksi SAABin, joka taas valmistaa hävittäjiä. Hyvään saumaan tuo Bernerin nimitys tulee, kun yksityistettävän raideliikenteen rahoituksesta ja hävittäjähankinnoista keskustellaan.

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen Vastaus kommenttiin #7

Onko Bernerin nimityksestä SEB-pankin hallitukseen hyötyä vai haittaa suomalaiselle veronmaksajalle?

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #8

Miksi kysyt? Esteellisyyttä ei pohdita hyötynäkökohtien kautta.

Jukka Ryhänen Vastaus kommenttiin #9

Kyllä sitä vaan välillä pohditaan intressienkin kautta jääviyttä. Itse asiassa aika useinkin.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #12

Ettäkö jos Bernerin nimitys olisi hyödyksi veronmaksajille, niin OK?

Jukka Ryhänen Vastaus kommenttiin #14

Ei vaan yleisesti. Lausahduksesi oli epätäsmällinen ja antoi sen kuvan että hyötynäkökohdilla ei ole mitään merkitystä esteellisyysarvioinneissa.

Kun se nimenomaan on oleellinen asia.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #16

Eivätköhän tässä vaikuta olennaisesti puolueettomuus- ja salassapitonäkökohdat hyötynäkökohtien sijasta? Palkkio hallitustyöskentelystä tulee joka tapauksessa.

Jukka Ryhänen Vastaus kommenttiin #18

Kyllä varmasti, tässä erityistapauksessa. Puhuimme ehkä hiukan toistemme ohi. Tarkoitin intressijääviyttä yleisesti. Kaikki ok.

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen Vastaus kommenttiin #9

Kysyin siksi, että tunnet yrityselämää kansainvälisesti. Siis jos emme ota huomioon mahdollista esteellisyyttä ja arvioimme henkilöä.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #13

Ei SEB varmasti huonoa valintaa tehnyt, ja sehän tässä hyötyjä miettii.

Jukka Ryhänen Vastaus kommenttiin #15

Ruotsalaiset vetävät kotiin päin niin paljon kuin mahdollista, se on selvä. Bernerin tulisi pitää itseään jäävinä SEB tehtävään nyt esitettyjen spekulaatioiden takia aika pitkän aikaa siitä kun ministerin tehtävänsä päättyy. Ainakin vuosi.

Mutta näinhän ei tapahdu vaan hallituspaikka hivelee itsetuntoa eikä muulla ole väliä.

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen Vastaus kommenttiin #15

Itse näen kyllä eduksi, että suomalaisia nimitetään ulkomaisten yritysten hallituksiin. Minä katson tätä asiaa politiikkaa tai puolueita asiaan sotkematta.

Jukka Ryhänen Vastaus kommenttiin #20

No, Anneltahan ei haluta mitään muuta kuin mahdollisimman suurta vaikutusvaltaa ja lobbausta sen päämäärän hyväksi että Wallenbergien lompsa lihoo ja mielellään suomalaisten ja suomalaisen yhteiskunnan rahoilla joihin Annella oletetaan olevan pääsy heti ministerin pestinsä jälkeen.

Ja kun puhutaan isoista hankkeista on ministerin esteellisys- ja karenssikysymys sitä isommassa roolissa.

Minullakaan ei ole mitään sitä vastaan jos vaikkapa liike-elämän, tieteen tms. piiristä suomalaisia nimitetään ulkomaisten, jopa ruotsalaisten yrityksien hallituksiin.

Mutta ei kansan kassan hoitajia suoraan kassasta.

Käyttäjän markolilja kuva
Marko Lilja

SEB on tunnettu "verokonsultti" Ruotsissa ja he ovat vuosikymmeniä auttaneet
rikkaita ruotsalaisia välttämään veroja.

Siten veroparatiisiberner sopii tuohon joukkoon kuin nenä päähän.

Ps. hallitus muuten leikkasi finnwatchin valtioavun nollille. Alkoiko suola kirvelemään haavoissa. Kaiken maailman kaarnavenepuuhasteluun riittää kyllä rahaa.

https://finnwatch.org/fi/hattu-kiertamaan

Käyttäjän marttiissakainen kuva
Martti Issakainen

Siitäkin Bernerillä on kokemusta yrityksen hallitustasolla.

Käyttäjän RaimoHynynen kuva
Raimo Hynynen

Olisiko niin, että Kylmän Sodan aika ja YYA olivat pitkä oppitunti jolloin Suomen poliitikot oppivat puhumaan satuja ilman että siitä tulee seurauksia. Valtamedia eli Yle ja Sanomat olivat silloin Kekkosen ja ylimmän poliittisen johdon takana koska sen nähtiin olevan Suomen etu. Saimme vapautta, liekanarua Neuvostoliitosta kun myötäilimme sitä.

Nalle (Björn Walhroos) haukkuu uusimmassa Talouselämässä 15.2.2019 Suomen poliittisen kulttuurin: ''Sillä ei näytä olevan kovin suurta merkitystä ketkä hallituksessa istuvat''.

Tämä oli Nallelta suorastaan profetaalista puhetta. Lisäksi Nalle sanoo:''Suomalainen media on kiltti poliitikoille ja elinkeinoelämälle. Suomalainen media on vähemmän myrkyllinen kuin ruotsalainen, norjalainen tai brittiläinen, puhumattakaan ranskalaisesta.''

Vielä tärkeämpi ero Wahlroosin mukaan on talouden arvostus. ''Kaikissa muissa maissa talousjournalismi on arvossaan. Se on iso juttu yritysten tulosten ja toiminnan seuraamisessa, mutta myös yksityistalouden puolella. Useimmilla eurooppalaisilla lehdillä on sunnuntailiitteenä yksityistalouteen liittyvä liite. Suomesta tämä puuttuu tyystin.''Wahlroosin mukaan Suomessa on tapahtunut aivan uskomaton talousjournalismin alasajo. Suomen suurimman mediatalon Sanoman lippulaiva Helsingin Sanomat on yhdistänyt taloustoimituksensa politiikan toimitukseen. ''Se on aivan häkellyttävää.''

Näin siis Nalle joka tuntuu olevan todella huolissaan niin Suomen taloudesta kuin politiikasta. Jaan saman huolen täysin. Toivottavasti äänestäjät ymmärtävät Sipilän saaneen Keskustan viimeisten vuosien aikana menemään täysin väärille raiteille ja tämä näkyisi jo tulevissa vaaleissa. Alle 10 % kannatus Keskustalle toivottavasti panisi muutkin puolueet tarkistamaan linjaa. Pisteenä i.n päälle voisi vielä muistella Sipilän lausuntoa vuodelta 2015, kun hän lupasi antaa Kempeleen asuntonsa hallitsemattomassa maahanmuutossa tulleille. Kun tiedän tämän lausunnon nopeasti levinneen somessa Irakiin ja Syyriaan, niin arvioin tämän lisänneen Suomeen tulevien sotakuntoisten miesten määrää yli kymmenellä tuhannella. Ehkä historian asiantuntijat sanovat 2030 Sipilän hallituksen kilpailevan Suomen huonoimman hallituksen tittelistä.

Käyttäjän Sanna50 kuva
Sanna Tenkula

Kyllä Suomessa on lainsäädäntö miten menetellä, mutta sitä ei vain haluta noudattaa. Perustuslain 63 §:n ja pykälässä todetaan muun muassa, ettei ministeri saa ministeriaikanaan hoitaa julkista virkaa eikä sellaista muuta tehtävää, joka voi haitata ministerin tehtävien hoitamista.
Ministereitä koskien:
* Ministerit sitoutuvat ilmoittamaan neuvottelukunnalle harkitessaan ministerin tehtävän jälkeisiä muita tehtäviä.
* Antaessaan sitoumuksen ministeri hyväksyy neuvottelukunnan suositteleman mahdollisen karenssiajan.
* Käytännön perusteella arvioidaan uuden lainsäädännön tarvetta.

Ministerin käsikirja 2015 vuodelta ja siellä on selvät ohjeet ja mitä laki määrittelee.

https://vnk.fi/documents/10616/1095776/Ministerin+...

Lainauksia ko. ministerin käsikirjasta. "Näitä ovat mm. palkattu toimi yksityisessä yrityksessä tai yhteisössä, hallituksen, hallintoneuvoston tai vastaavan toimielimen jäsenyys valtionyhtiöissä ja valtion liikelaitoksessa, hallintotehtävät rahoitus- ja vakuutuslaitoksissa sekä muissa taloudellisesti tai yhteiskunnallisesti merkittävissä yksityisissä yrityksissä, etujärjestöjen luottamustehtävät valtakunnallisella tai keskusjärjestötasolla sekä hallinto- tai luottamustehtävät sellaisissa yhteisöissä, joilla on kiinteä yhteys asianomaiseen hallinnonalaan".

Käyttäjän Sanna50 kuva
Sanna Tenkula

Nyt tämä on luettavissa IS.ssa https://www.is.fi/politiikka/art-2000006010329.html

Tätä samaa olen tuonut esille jo aikaisemmassa
US-blogissa;
Olisiko Ministeri Bernerin ptänyt pyytää arvio virkamieseettiseltä neuvottelukunnalta.
"Ministerit pyytäisivät valtion virkamieseettiseltä neuvottelukunnalta arvion mahdollinen eturistiriita hyvä selvittää etukäteen".

Pääministeri Juha Sipilän (kesk) hallitus sitoutui kautensa alussa vapaaehtoiseen menettelyyn, jonka mukaan hallituksen jäsenet ilmoittavat aikomuksestaan siirtyä ministerin tehtävistä toisiin tehtäviin.

https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publis...

https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publis...

Ministereitä koskien:
* Ministerit sitoutuvat ilmoittamaan neuvottelukunnalle harkitessaan ministerin tehtävän jälkeisiä muita tehtäviä.
* Antaessaan sitoumuksen ministeri hyväksyy neuvottelukunnan suositteleman mahdollisen karenssiajan.
* Käytännön perusteella arvioidaan uuden lainsäädännön tarvetta.

"Neuvottelukunta esittää, että seuraavan hallituksen ministerit sitoutuisivat tarkistamaan, ettei eturistiriitoja synny. Ministerit pyytäisivät valtion virkamieseettiseltä neuvottelukunnalta arvion, voiko siirtymisessä työskentelemään valtionhallinnon ulkopuolelle olla eturistiriidan mahdollisuus. Lisäksi neuvottelukunta esittää, että seuraava hallitus arvioisi ministerien siirtymistä koskevan lainsäädännön tarvetta".

"On erittäin hyvä, että sidonnaisuuskeskustelua ja eettisiä pohdintoja käydään. Nyt valmistellut virkamieseettiset suositukset ovat hyvä lisä tähän keskusteluun. Sidonnaisuuksien ja eturistiriitojen näkyväksi tekeminen on tärkeää, jotta luottamus poliittisen päätöksenteon riippumattomuuteen säilyy, arvioi ministeri Risikko vastaanottaessaan neuvottelukunnan suositukset".

https://vm.fi/valtion-virkamieseettinen-neuvottelu...

Valtion virkamieseettinen neuvottelukunta on pysyvä etiikkatoimielin, joka on tällä hetkellä asetettu toimikaudelle 1.3.2018-31.12.2020.
Neuvottelukunnan tehtävät
1. Antaa yleisiä suosituksia virkamiesetiikasta

Jukka Ryhänen

Taksi-Anne, Wallenberg-Anne, Sipilän-Anne...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut