marttiissakainen

Kristus nousi kuolleista - totisesti nousi!

Pääsiäisjuhlallisuuksien huipennuksen mentyä ohi toivotan kaikille kanssablogisteille otsikon sanoin oikein hyvää ja rauhallista Pääsiäisen jälkeistä aikaa ja Helluntain odotusta.

Ortodoksien kirkon juhlallisen upea Pääsiäisyön palvelus oli ehdoton juhlan huippukohta.

Rauhantervehdys koskee uskon veljiä ja sisaria, ateisteja tai mihin uskonsuuntaan kukin katsoo kuuluvansa. Jeesus Kristus on  kuollut kaikkien,  jokaisen ihmisen- sinun ja minun - puolesta ja haluaa pelastaa jokaisen.

Kristityt ovat tänä päivänä eniten vainottu  uskontokunta koko maailmassa. Surulla on todettava, että Sri Lankan järkyttävä joukkomurha on taas kerran muistutus siitä. Herra armahda!

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (20 kommenttia)

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Jos on kolme vuorokautta kuolleena, se tarkoittaa peruuttamatonta aivokuolemaa, siis vihannes.
Sitten vielä, voitko kertoa millä aparaatilla Jeesus nousi taivaalle fyysisesti, aikaa 2000 vuotta sitten. Ja mihinkähän Jeesus siellä taivaassa asettui, kun sitä avaruustutkijat eivät ole tavanneet. Silloin ei tietääkseni ollut kantoraketteja.

"totisesti nousi" edellä esitetyn perusteella täyttä puppua.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Ajattelutapasi on hyvin konkreettinen...

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Pidätkö sinä siis totena, että joku nousee haudasta kolmen päivän päästä, ja kaiken kukkuraksi vielä singahtaa taivaaseen.
On se vaan melkoinen temppu, kun aikuinen mies nousee tuosta vaan taivaaseen ilman mitään kantorakettia.

Missähän se Jeesus on sitten piileskellyt 2000 vuotta, kun sitä ei kukaan ole nähnyt siellä. Kaiken lisäksi olot siellä ovat kylmät, esim 60 astetta pakkasta.
Tässä konkretiaa. Mitä mieltä olet.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Voihan sitä uskotella itselleen mitä tahansa: areena on vapaa, riippuen itse kunkin henkkoht alttiudesta uskoa satuihin.

Yhä useamman mielestä asia ei voisi vähempää kiinnostaa. Kaikkihan täällä Jeesus- yksisarvishoito- tai litteän maan uskomuksesta riippumatta elelemme keskenämme. Sekaan sopii vaikka mitä friikkiä.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Kyllä jos uskoo noihin Jeesuksen ylösnousemuksiin ja vastaaviin, niin ei silloin kaikki muumit ole laaksossa.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Eikös ne muumit nousseet haudoistaan ja löntystlivät pyhöön kaupunkiin, mutta kukaan ei henkilökohtaiseti kerro tavanneensa heitä.
Palasivatko he sitten takaisin hautoihinsa ?

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen Vastaus kommenttiin #11

Muumithan ovat Tove Janssonin kirjoittamia satuja, niissä voi tapahtua mitä tahansa.
Sama koskee Raamatun tapahtumia. Ne ovat 2000 vuotta sitten eläneen paimentolaiskansan tarinoita.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #15

Itseasiassa ei ole.

Raamattu on kirjakokoelma missä on eri sukupolvien aikana kirjoitettuja kirjoja.

Genesis tässä varmaan 2500v sitten kirjoitettu konservointityö, oman aikansa Kalevala missä konsevoitu Mesopotamian alueen mytologiaa ja uudempi kuin monet muut osat raamattua.

Siellähän on esimerkiksi se tulvasatu kopioitu suoraan Gilgameshista ja siihenkin se tarina on kopioitu vielä vanhemmasta alkuperästä.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Eikös ne muumit nousseet haudoistaan ja löntystlivät pyhöön kaupunkiin, mutta kukaan ei henkilökohtaiseti kerro tavanneensa heitä.
Palasivatko he sitten takaisin hautoihinsa ?

Käyttäjän AnttiMikkonen1 kuva
Antti Mikkonen

Olipa persoonallista hekumointia.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

On jotain joista ei sovi toista ihmisen eloa kyseenalaistaa ja se on usko.
Minusta ortodoksinen pääsiäinen on ihan hyvää elämää sen tunnustajille.

Käyttäjän JuhaRiipinen kuva
Juha Riipinen

Ai niin, taas tämä muita vakaumuksia arvokkaampi uskonnollinen vakaumus.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Kiitos toivotuksesta! Armoa me kaikki tarvitsemme...

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Paimentolaiset tiesivät, miten maailmat makaavat.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Issakainen toivoo herransa, arvelen sen ilmeisesti olevan Jahwen, armahtavan Sri Lankan kaltaisista. Eikö raamatullisten tarinoiden perusteella ole pikemminkin arvattavissa Jahwen kostavan kristittyjen pahoja tekoja kolmanteen ja neljänteen polveen. Siis kristillisten uskomusten valossa ovat itse vetäneet niskaansa jumalheeroksensa vihat. Issakaisen uhriutuminen kristtyjen kohtaloista on siis melkoisen tekopyhää kun omien tekojen seurauksista muualla. Siis heidän omien narratiiviensa mukaan.

Toisaalta kovinkin harva kristitty on joutunut kokemaan kovia vain ja ainoastaan uskonsa takia. Pikemminkin kohtalot ovat seurausta siitä, että he kuvittelevat itse olevansa vapaita elämään omien uskomustensa mukaan välittämättä ympäröivän yhteiskunnan säännöistä. Samaan aikaan he toki ovat kovastikin määräilemässä miten mudien tulisi olla ja eleä pitäen heihin kohdistuvana sortoja jos joutuvat suvaitsemaan muiden muunlaisia elämiä.

Täysin oma ja laaja lukunsa sorron historiassa ja nykypäivässä on kristittyjen harjoittama vaino toisuskoisia ja etenkin uskonnottomia kohtaan. Siihenkin nähden kristittyjen uhriutuminen on äärimmäisen tekopyhää ja kaksinaismoralistista.

Toki rauhantoivotukset ovat aina paikallaan jos ne olisivat vilpittömiä. En tokikaan epäile yksittäisten kristittyjen, Issakaisenkaan, vilpittömyyttä rauhanhalussaan. Ehkä joskus kuitenkin heidän hyväuskoisuuttaan omien uskomustensa mainospuheiden edessä. Sen sijaan en luota kristillisten kirkko- ja lahkokuntien puheisiin rauhantahtoisuudestaan. Niin paljon ihmisiä on tapettu ja tapetaan tälläkin hetkellä heidän siunaamillaan aseillaan, pääsiäisinäkin.

Tunnistan toki, että uskonnot ovat hyvin harvoin perimmäisiä väkivallan ja sorron syitä kumpaankaan suuntaan vaan keinoja lietsoa ihmisiä toisiaan vastaan. Siinä suhteessa armon anelemisen asemasta olisikin tehokkaampaa lisätä suvaitsevaisuutta ja läpi yhteiskunnan, siis myös ja erityisesti talouden ulottuvaa demokratiaa. Ihan jotta taloudellisten etupyyteiden tueksi eivät eliitit pääsisi lietsotuttamaan käsikassaroillaan vihaa erilailla elävien tavallisten ihmisten välille.

P.s. Aneliko Issakainen Jahweltaan armoa Christchurch:n taannoisten tapahtumien jälkeen vaiko vasta srilankalaiset herättivät hänet armonkaipuuseen väkivallan suhteen? Antaa olla, ei tarvitse vastata ääneen sillä tiedämme julkilausuttavan vastauksen mutta jos muutkin pohtisivat mielessään ...

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Kristityt ovat tänä päivänä eniten vainottu uskontokunta koko maailmassa."

Kaikkein eniten kristittyjen vainoihin ovat kristillisyydestään huolimatta syyllistyneet toiset kristityt.

Kaikki uskonnot ovat tietenkin syypäitä myös muiden uskontojen vainoamiseen, mutta erityisen hyvin tässä muiden uskontojen vainoamisessa ovat kunnostautuneet juuri kristityt. Eivät toki ateistitkaan ole syyttömiä uskonvainoihin, mutta ateistit vainoavat tasaisesti kaikkien uskontojen edustajia.

Kristityt eivät siis ole uskonvainojen ainoita uhreja, kuten blogisti väittää, vaan ovat itse uskonvainoajia samalla tavalla kuin kaikki muutkin uskovaiset ja ateistit.

Siitä huolimatta rauhallista pääsiäisen jälkeistä aikaa kaikille uskovaisille ja uskonnottomille.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

On totta, että monenlaista vainoa on moneen suuntaan. Etenkin erilaiset uskovaiset uskonnollisiin yhdyskuntiinsa kokoontuneina ovat olleet tapipuvaisia hyökkäämään omasta mielestään väärinuskovien kimppuun. Jopa saman uskonnon erilaiset lahkokunnat kelpaavat maaliksi. He yhdistävät voimansa vain silloin kun kohteeksi saavat kokonaan uskonnottomia.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Nousu haudasta Jerusalemissa kuolonkankeissa tunnelmissa, tuttu juttu (Jerusalem 2009). Itselläni on siitä todisteena valokuvia ja videota, eikö kaikkitietävä kaikkivaltias osaa twiitata todisteitaan? Tarinat kyllä kertovat kaikenlaista maanjäristyksistä ja ilmestymisistä, mutta miksi suosia pientä kaveriporukkaa moisella ja jättää ihmiskunta sekavien ja ristiriitaisten tarinoiden varaan?

Mitä tulee pääsiäistarinaan, on sen kuoleman ja jälleensyntymisen teema melko vastaava kuin monissa Euroopan ja Lähi-Idän kulttuurien keväisissä luonnon heräämistä korostavissa uudenvuodenjuhlissa, jotka ovat paljolti ajoittuneet kevätpäiväntasaukseen tai sen jälkeiseen tai edeltävään uuteenkuuhun.

Juutalaisille juhlalla on kaksi merkitystä: pako Egyptistä ja happamattoman leivän juhla. Nämä ovat myöhemmin yhdistyneet, mutta historiantutkijoiden käsitys on, että ne ovat alkujaan olleet erilliset ja happamattoman leivät juhla on varhaisempi. Se liittyy leivänvalmistukseen liittyvään rituaaliseen puhdistautumiseen hapatteesta, sekä toisaalta ohrasadon kypsymiseen.

Samaa ensimmäisen sadon teemaa on persialaisessa nowruz-juhlassa, joka ajoittui ja edelleen ajoittuu kevätpäiväntasaukseen, sekä muinaisen Babylonian akitu-juhlassa, joka sananmukaisesti tarkoitti ohraa. Akitu alkoi nisanu-kuun ensimmäisenä päivänä ja jatkui 12 päivää.

Juutalaiset taas viettivät ja edelleen viettävät juhlaansa heti sen jälkeen, nisan-kuun 14. päivästä seuraavat 7 päivää. Juutalainen kalenteri periytyykin juuri tuosta babylonialaisesta kalenterista, jossa vuosi alkaa kevätpäiväntasausta lähimpänä olevasta uudestakuusta. Babylonialaisille ensimmäinen kuukausi oli nisanu, juutalaisille nisan.

Sama tai vastaava kuu-aurinkokalenteri oli käytössä hyvin laajalti Lähi-Idässä; nykyään se on käytössä paitsi juutalaisilla, myös nykypäivän assyrialaisilla. Osassa kulttuureja on käytetty uudenvuoden määräytymiseen yksinomaan aurinkokalenteria, kuten meillä nykyään, ja ylipäätään kevätpäiväntasauksen laskenta on perustunut eri kalenterijärjestelmiin, joten näiden eri juhlien ajoitus on vaihdellut.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut